Ungdomsuddannelse
Her finder du fire beskrivelser af undervisningsforløb til ungdomsuddannelser (særligt HTX), som er udviklet og afprøvet i projekt Sundt Af-STEMt. Hvert forløb knytter sig til en af de fire cases. Beskrivelserne kan på den måde bruges som et inspirationskatalog for, hvordan casematerialerne kan bringes i spil i undervisningen.
Undervisningsforløb: Diabetes
Undervisningsforløb: Teknologi og Sundhed
Undervisningsforløb: Pandemi
Undervisningsforløb: Trafikuheld
Undervisningsforløb: Diabetes
Uddannelsesniveau | 2.g |
Fag og niveau | Matematik A og Bioteknologi A |
Beskrivelse af undervisningsforløbet:
Titel | Diabetes Case |
Formål | Eleverne skal efter forløbet kunne arbejde med case-baserede forløb, hvor de ud fra en case skal kunne lave en problemformulering. Slutproduktet er SO6 (Studieretningscase) - den store opgave i slutningen af 2.g. |
Indhold | Introduktion til projektet på HTX. Vejledning af grundskoleelever – herunder vidensdeling/formidling på HTX i grupper. Besøg på universitetet i forbindelse med indsamling af empiri. Rundvisning og information om STEM uddannelser. |
Omfang | 12 lektioner á 105 minutter |
Væsentligste arbejdsformer | Præsentation i grupper Empiriske undersøgelser |
Materialer | Casen, vejledninger |
Evaluering/opsamling | Eleverne evaluerer de enkelte knudepunkter |
Lektionsoversigt:
1: Intro til projektet | Både i bioteknologi og i matematik bliver eleverne orienteret om projektet, der skal munde ud i deres studieretningscase SO6. Målet med projektet, nemlig at få flere elever (særligt piger) til at interessere sig for STEM i en sundhedskontekst, bliver præciseret. |
2: Undervisning Matematik | En undervisningsgang i statistik for at gøre eleverne klar til at kunne hjælpe grundskoleeleverne på stationen med statistik ved knudepunkt 1. |
3: Undervisning Biotek | Vejledning i forsøgsopsætning til knudepunkt 1. |
4: Knudepunkt 1 (Folkeskole og HTX) | Besøg på HTX fra folkeskolerne. Gymnasieeleverne er inddelt i grupper, der sidder ved hver sin station. Grundskoleeleverne er ligeledes inddelt i grupper og går rundt til de enkelte stationer. Program: 1. Fælles intro med aktivitet fra folkeskolen 2. DNA og genetik. Smagstest, stamtavler. 3. Blodsukkermåling. 4. BMI og fedtprocent. Næringsstoffer. 5. Enzymer. 6. Statistik og præsentation af data. 7. Rundvisning på skolen. 8. Frokost. 9. Kahoot-quiz og afslutning. Efterfølgende evaluering i klassen. |
5: Knudepunkt 2 (HTX og Universitet) | HTX-elever fra to klasser er på besøg på universitetet. Hver klasse er inddelt i 4 grupper. Program:
|
6: Undervisning Matematik | Der undervises i integralregning i 5 moduler, for at eleverne kan behandle data, som blev opsamlet på universitetet. |
7: Evaluering | Evaluering af besøget på universitetet. |
Undervisningsforløb: Teknologi og Sundhed
Uddannelsesniveau | Gymnasiet 2g |
Fag og niveau | Matematik A, programmering B, teknologi A og design B |
Beskrivelse af undervisningsforløbet:
Titel | Teknologi og Sundhed |
Formål | Formålet er at arbejde caseorienteret med andre uddannelsesinstitutioner. |
Indhold | Case-beskrivelse, undervisning på egen skole og samarbejde samt indblik i, hvordan der arbejdes på andre uddannelsesinstitutioner. Fagligt fokus har været på idegenerering, produktudvikling og præsentationsformer. |
Omfang | 33 lektioner á 60 minutter |
Væsentligste arbejdsformer | Casearbejde, projektarbejde og gruppearbejde. |
Materialer | Teknologi og Sundhed casen, teori om idegenerering og det materiale, eleverne har researchet sig frem til. https://code.org/educate/applab |
Evaluering/opsamling | Fælles opsamling på klassen. |
Lektionsoversigt:
1 | Introduktion til casen, projektet, STEM fagene og afklaring af interesse. |
2 | 1.knudepunkt på Universitetet: De universitetsstuderende faciliterede idegenerering for HTX-eleverne. |
3 | Opsamling på erfaringer fra 1. knudepunkt og videre arbejde med casen og ideer. |
4 | Programmering/matematik: Introduktion til https://code.org/educate/applab Teknologi/design: Gennemgang af alle de idégeneringsmetoder eleverne kender fra begge fag, samt en vurdering af metodernes styrker og svagheder. |
5 | Begge klasser: Begge HTX-klasser mødes og finder sammen i grupper på tværs af klasserne. Eleverne forbereder 2. knudepunkt, som skal bestå af en social ryste sammen-øvelse og et idégenereringsforløb for folkeskolerne. |
6 | 2. knudepunkt på HTX: HTX-eleverne laver ryste sammen-øvelser med folkeskoleeleverne, faciliterer idegenereringsøvelser og viser rundt på skolen. |
7 | Begge HTX-klasser: Evaluerer 2. knudepunkt og arbejder videre med egne projekter, både digitalt og fysisk. |
8 | Begge HTX-klasser: Arbejder videre med egne projekter både digitalt og fysisk |
9 | Begge HTX-klasser: Arbejder videre med egne projekter både digitalt og fysisk |
10 | Begge HTX-klasser: Arbejder med at lave præsentationsmateriale (poster) til 3. Knudepunkt. |
11 | 3. knudepunkt på universitetet: Der bliver afholdt fernisering og alle institutioner viser deres produkter/ideer frem. Alle grupper får en stand og skiftes til hhv. at gå rundt og se andre løsninger og præsentere deres egen. |
12 | Begge HTX-klasser: Opsamling og evaluering af forløbet samt evaluering af interessen for STEM. |
Undervisningsforløb: Pandemi
Uddannelsesniveau | 2.g |
Fag og niveau | Matematik A og Bioteknologi A |
Beskrivelse af undervisningsforløbet:
Titel / case | Pandemi-case |
Formål | Eleverne skal efter forløbet kunne arbejde med case-baserede forløb, hvor de ud fra en case skal kunne formulere en problemformulering. Slutproduktet er SO6 - Studieretningscase - den store opgave i slutningen af 2.g |
Indhold | Introduktion til projektet på HTX. Vejledning af grundskoleelever – herunder vidensdeling/formidling i 6 grupper. Samarbejde med universitetet i forbindelse med indsamling af empiri. Knudepunkterne foregik virtuelt grundet Covid-19. |
Omfang | 9 lektioner á 105 minutter |
Væsentligste arbejdsformer | Præsentation i grupper. Empiriske undersøgelser. |
Materialer | Casen, vejledninger samt udarbejdet add-on materiale. |
Evaluering/opsamling | Eleverne evaluerer de enkelte knudepunkter |
Lektionsoversigt:
1. Intro til projektet | Afdækning af kendskab til og interesse for STEM – inden præsentation og opstart af projektet. Casen bliver udleveret som forberedelse til knudepunkt 1. Herefter præsenteres at STEM-projektet bliver udgangspunkt for studieretningscasen – SO6. Herunder formålet med første knudepunkt – ”Målinger på kroppen” - som skal bidrage med empiri til SO6-projektet. Klassen bliver præsenteret for en tilpasset udgave af casen med andre ”Add-Ons”, da de skal anvende den til udarbejdelse af en problemformulering. HTX-eleverne bliver opfordret til at tage godt imod eleverne fra grundskolen og vejlede dem ud fra den viden, de har som 2.g -elever.
Inddeling af klassen i 6 grupper – tilfældigt sammensatte. |
Knudepunkt 1: Grundskole og HTX Marts 2021 | Grundskoleelever præsenterer deres projekt for HTX-elever. HTX-elevernes rolle er at være faglige sparringspartnere for grundskoleeleverne. Knudepunktet blev afviklet virtuelt og foregik i 6 grupper.
Program:
5 min: De præsenterer sig for hinanden i gruppen. 5 min: Seden-elever laver deres præsentation og fremsætter deres sparringsønske. 15 min: OTG-elever snakker sammen i deres gruppe om, hvad de kan give af svar/feedback/hjælp. 35 min: Der gives feedback og evt. lidt mere supplerende snak om arbejdet fremadrettet. Opmærksomhedspunkter: I forhold til gruppedannelser er det væsentligt at have en nogenlunde ligelig fordeling af elever fra de to institutioner og have grupperne på plads i god tid inden knudepunktet, hvilket giver eleverne tryghed. Casen skal være det fælles udgangspunkt for elever fra de to institutioner. Ved virtuel afvikling er det vigtigt at forventningsafklare, at det virtuelle møde foregår efter den givne plan og at der er kameraer på i de enkelte grupperum. |
Knudepunkt 2: HTX og Universitet April 2021 | Knudepunktet blev afviklet ved at HTX-elever var fysisk til stede i grupper, hvor hver gruppe havde sit eget lokale. SDU-studerende var med virtuelt. Dagen startede med, at HTX-elever var på stationsarbejde på egen, hvor de skulle bruge viden fra både bioteknologi og matematik til at løse forskellige opgaver. Derefter fælles program for begge institutioner Program Kl. 08:30-10.30: Stationsarbejde (20 min per station) Elever er inddelt i 5 grupper. Ved alle stationer skal indsamles data og tages billeder. Station 1: Måling af peakflow Station 2: Spirometri ved brug af lommespirometer Station 3: Ballon som model for lunger og respiration Station 4: Acceleration, hastighed og position Station 5: Indlæsning af data Kl. 10:30 – 11:30: Universitetsstuderende og HTX-elever De studerende faciliterer præsentation: Hvad er Velfærds- og sundhedsteknologi, samt hvordan lærer vi hinanden at kende. HTX præsenteres for sensoren. Kl. 11:30 – 12:00: Frokost på institutionerne Kl. 12:00 – 14:00: Øvelser i grupper. |
Knudepunkt 3: Grundskole / HTX Maj 2021 | Et afsluttende knudepunkt, hvor elever fra grundskolen præsenterer deres færdige projekt for enkelte HTX-elever virtuelt. To HTX-elever per grundskolegruppe. |
Undervisningsforløb: Trafikuheld
Uddannelsesniveau | Gymnasiet 2.g |
Fag og niveau | Kommunikation/It A og design B (matematik A, programmering B) |
Beskrivelse af undervisningsforløbet:
Titel | Trafik |
Formål | Formålet med dette projekt er at arbejde caseorienteret med andre uddannelsesinstitutioner. |
Indhold | Case beskrivelse, undervisning på egen skole og samarbejde samt indblik i, hvordan der arbejdes på andre uddannelsesinstitutioner. Fagligt fokus har været på idegenerering, produktudvikling og præsentationsformer. |
Omfang | 35 lektioner á 60 minutter |
Væsentligste arbejdsformer | Casearbejde, projektarbejde og gruppearbejde |
Materialer | Trafik-casen og dens addons, teori om idegenerering og det materiale eleverne har researchet sig frem til. Programmer eleverne bruger: Miro, Marvel-app og App-inventor. |
Evaluering/opsamling | Fælles opsamling på klassen. |
Lektionsoversigt:
1 | Introduktion til casen, dens add-ons, STEM fagene og afklaring af interesse. Grupperne i klassen skal være dannet og eleverne skal have oprettet grupper i Miro. |
2 | 1.knudepunkt på universitetet eller HTX. Dagen starter med et inspirationsforedrag af en forsker. Herefter faciliteter de universitetsstuderende idegenerering for HTX-eleverne og folkeskoleeleverne. |
3 | Design: Samler op på erfaringer fra 1. knudepunkt og arbejder videre med casen og de ideer, de fik. |
4 | Kommunikation/IT: Arbejde med forskellige apps-genrer og analyse heraf ved hjælp af kommunikationsmodeller. |
5 | Kommunikation/IT: Arbejde med app-udvikling, strukturdiagram og afsender/modtager forhold. |
6 | Design: Arbejde med moodboard og videre med ideudvikling. Eleverne forbereder sociale øvelser til 2. knudepunkt. |
7 | Kommunikation/IT: Arbejde med flowdiagram, dataindsamling og skitsering |
8 | 2.knudepunkt på HTX: Folkeskoleeleverne og HTX-eleverne laver sociale rystesammen-øvelser, præsenterer deres ideer for hinanden og arbejder videre med at produktudvikle. |
9 | Design: Evaluerer 2. knudepunkt og arbejder videre med egne projekter både digitalt og fysisk. |
10 | Kommunikation/It: Eleverne arbejder med at gøre deres skitser færdig. Herefter skal det sættes op i Marvel App og testes i klassen. Eleverne laver tænke-højt-tests. |
11 | Design: Arbejder med at lave præsentationsmateriale (poster eller video, hvis det er online) til 3. knudepunkt. |
12 | 3. knudepunkt på universitetet: Der bliver afholdt fernisering og alle institutioner viser deres produkter/ideer frem. Alle grupper får en stand og skiftes til hhv. at gå rundt og se andre løsninger og præsentere deres egen. |
13 | Opsamling og evaluering af forløbet samt interessen for STEM. |